LEVICE 17. januára 2013 - Pred pár dňami sme priniesli rozhovor s pani riaditeľkou 5. ZŠ, Saratovská 43, Júliou Kotrusovou k téme návrhu koncepcie riešenia školstva a vzdelávania v meste Levice na roky 2013-2016, ktorý hovorí o zlúčení 5. ZŠ, Saratovská 43 so 6. ZŠ, Saratovská 85, resp. s definitívnym zrušením 5. ZŠ. Keďže návrh koncepcie, o ktorom sa bude rokovať na Mestskom zastupiteľstve dňa 30.1.2013, hovorí aj o možnosti zlúčenia školy so susednou 6. ZŠ, oslovili sme aj vedenie tejto školy. K tejto pálčivej a nepríjemnej situácii sa vyjadril pán riaditeľ Mgr. Dušan Polák.
Ako ste zareagovali na návrh koncepcie zlúčenia 5. ZŠ s Vašou 6. ZŠ, alebo dokonca jej zrušenia?
O tejto koncepcii som sa dozvedel tesne pred zasadnutím mestskej školskej rady dňa 6.12.2012. Keďže ide o návrh koncepcie školstva a vzdelávania na roky 2013 – 2016 ten, kto si ho pozorne prečítal, určite tam našiel úplne jasné fakty a dôvody, prečo tento návrh vlastne vznikol. Pokles detí o 453 žiakov za posledné 4 roky je naozaj reálny a je to naozaj dosť. Odzrkadľuje sa to najmä na financovaní škôl. Treba si uvedomiť, že v prvej etape, keď vznikla daná koncepcia, všetky školské budovy, ktoré boli v prevádzke na základných školách, ostali. Administratívne bola zrušená 3. ZŠ - Janka Jesenského. V podstate budovy na 1. ZŠ a na 3. ZŠ ostali a presunuli sa do nich deti z iných škôl.
| Karta Levičana už viac ako 100 zliav v Leviciach a okolí – www.vyhodykariet.sk. |
Čo sa týka prevádzky budov, tam sa veľmi finančné prostriedky neušetrili, práve naopak, do areálu J. Jesenského bolo treba investovať. Podľa mňa je tento návrh koncepcie veľmi dobrý, ako som spomínal, sú tam naozaj reálne dôvody a fakty, pre ktoré k tejto koncepcii treba pristúpiť. Alternatíva, ktorá v nej hovorí o zlúčení 5. ZŠ s našou 6. ZŠ je asi naozaj najprijateľnejšia. Je zrejmé, že táto koncepcia bude z hľadiska šetrenia financií bolestivá pre tých, ktorých sa to týka. Táto koncepcia je však potrebná, pretože ak sa neschváli na Mestskom zastupiteľstve dňa 30.1.2013, vráti sa táto téma ako bumerang o 3-4 roky a bude oveľa bolestivejšia. Mňa však najviac mrzí, že namiesto toho, aby si zainteresovaní na túto koncepciu, t. j. obidve vedenia škôl, rodičia, školské rady a možno aj poslanci a vedenie mesta Levice sadli a riešili tento problém, namiesto toho vznikli rôzne nepravdivé informácie, dokonca obviňovania a intrigy v tom zmysle, že niekto z našej školy inicioval toto zlúčenie a že my sme nejakým spôsobom, neviem akým, za tento variant.
| Stačí lajk a získate informácie o každej zľave Karty Levičana na Facebook http://www.facebook.com/kartalevicana |
Možno by sa tým stretnutím prišlo na iné možnosti, ktoré by zmiernili tento problém, túto koncepciu a tak by bola menej bolestivá. Chcem využiť túto príležitosť a zodpovedne povedať, že nikto z našej školy, ani z vedenia, ani z pedagogických a nepedagogických zamestnancov školy neinicioval túto koncepciu, toto zlúčenie škôl, práve naopak. Podľa mňa toto ani nedáva logiku, pretože naša škola má o 100 žiakov viac ako 5. ZŠ a dňa 30.6.2013 by mala byť ukončená rekonštrukcia a modernizácia našej školy, kde budeme mať okrem iného, novú strechu, nové okná, zateplenie, máme nový vykurovací systém, ktorý je po oprave, telocvičňa je v perfektnom stave, máme perfektne vybudovaných sedem nových odborných učební, kde máme interaktívne tabule. Škola je perfektne vybavená tak, aby sa nový školský rok 2013/2014 v septembri 2013 začal už vo vynovenej budove. Tým pádom z našej strany nie je dôvod na to, aby sme sa s niekým zlučovali. Ako som spomenul, nielen z toho dôvodu, že máme dosť žiakov, predpokladáme, že zápis bude medzi 60-70 prvákov, čo nám zabezpečí niekoľkoročný ďalší chod školy bez akýchkoľvek problémov. Momentálne nepotrebujeme žiadne dofinancovanie na záchranu školy, takže odmietam také tvrdenia, že naša škola stojí za takýmto zlúčením.
Ďalším problémom, ktorý vidím a ktorý som už spomínal je, že sa doteraz ešte neuskutočnilo žiadne stretnutie. Toto je po prvý krát, čo som dostal možnosť sa vyjadriť. Predpokladám však, že do Mestského zastupiteľstva, ktoré bude 30.1.2013, zvolá vedenie mesta Levice stretnutie za účelom vysvetlenia, o čo vlastne v tejto koncepcii ide. Zaangažovali sa do toho totiž aj rodičia a podľa mňa boli nesprávne informovaní a zavádzaní. V danej koncepcii zlúčenia ide o to, žeby na našu školu neprišla ani jedna trieda z vedľajšej školy, všetko by ostalo takisto, ako je teraz. Prichádza však do úvahy možné zníženie počtu tried a to o 4-5 tried, ktoré by sa rozdelili. Ak sú v jednom ročníku 4-5 tried a v troch, či štyroch z nich je po 15 žiakov, takéto triedy sú neefektívne. Pri takomto nastavení normatívneho financovania takéto triedy nemajú veľkú šancu, aby prežili, pretože počet žiakov v nich je nízky. Práve preto by bolo vhodné z tých štyroch tried, v ktorých je 15-17 žiakov, vytvoriť tri triedy. V danej koncepcii je to presne napísané, koľkých tried by sa to týkalo. Je tam aj zobrazená veľmi dobrá tabuľka, ktorá presne zobrazuje fakt, ako by to mohlo byť.
Ďalšími obavami sú, žeby v triedach bolo 30 a viac detí, čo je absolútny nezmysel. V daných triedach by bolo priemerne 22, najviac 25 žiakov, čo je pri takomto normatívnom financovaní optimálny počet. Znamená to, že žiadne presúvanie žiakov z jednej školy do druhej nehrozí, čiže preplnenosť tried takisto nehrozí. Úbytok žiakov nehrozí a čo sa týka pedagógov, v tomto smere takisto nehrozí zoštíhlenie ich aktuálneho stavu. Podľa danej koncepcie by sa to dotklo možno 5-6 učiteľov, ktorí sú mimochodom takí, ktorí sa chystajú do dôchodku, tých je 2-3 a sú tu takí, ktorých zmluvy sú do 30.6.2013. Tí by automaticky skončili bez nejakého odstupného. Samozrejme by sa to dotklo vedenia školy a administratívnych síl, určite by sa to dotklo aj školskej jedálne, ako je to v koncepcii jasne napísané. Takže si myslím, že miesto toho, aby sa situácia ukľudnila a aby sa to vyriešilo čo najmenej bolestivo, robí sa tu pravý opak a myslím si, že to nie je dobre. Treba však o tom hovoriť, mali by sme si k tomu sadnúť.
Je teda 6. ZŠ pripravená prijať nových žiakov?
Aby sme si rozumeli, ide jedine o administratívne začlenenie žiakov, dokonca by sa dalo dohodnúť aj na názve danej školy. Nemusela by to byť ani 5. ZŠ, ani 6. ZŠ, mala by to byť škola, ktorá by bola pomenovaná po niekom významnom, ktorý žil, alebo aj nežil v Leviciach. To všetko je možné sa dohodnúť. Opakujem, žiadni žiaci a tobôž nie trieda by neprešla do priestorov 6. ZŠ, minimálne v prvom roku určite nie. Došlo by len k administratívnemu premenovaniu a začleneniu sa pod názov inej školy. Všetky priestory, tak ako sú v súčasnosti, ostanú v pôvodnom stave a do budúcna je možné sa dohodnúť, aby sa počet žiakov v triedach zefektívnil. Myslím si, že takéto školy majú budúcnosť. V školách v takom meste, ako sú Levice, kde počet žiakov klesne pod 350, začne byť problém s ich financovaním a naopak. Škola, ktorá má 650 a viac žiakov, je na tom po viacerých stránkach dobre. Myslím tým stránky odbornosti vyučovania, využívania priestorov, spolupráca s rodičmi, atď. Má to svoje výhody a priznávam i nevýhody, ale k tomu si treba sadnúť, rozumne sa o tom porozprávať a možno sa zistí, že tých výhod je predsa len viac. Ale možno aj nie... neviem.
Aké nevýhody vidíte v tejto koncepcii, hlavne čo sa týka samotných žiakov a rodičov?
Ako som na začiatku spomenul, každá takáto koncepcia, ktorá je tvorená z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov, je bolestivá najmä pre tých, koho sa to týka. Pre každého, koho sa dotkne takéto zlučovanie, alebo rušenie, je to nepríjemné. Na druhej strane, v danej koncepcii sú všetky finančné dôvody a fakty naozaj dobre spracované. Mimochodom, táto koncepcia je na svete už viac ako mesiac a doteraz, okrem nejakých nejasných návrhov, pripomienok, neprišiel nikto s nejakým iným, konkrétnym a lepším nápadom, ako je táto koncepcia. Sám by som bol veľmi rád, keby niekto prišiel a navrhol lepšie riešenie tohto problému, no zatiaľ sa tak nestalo. Čo sa týka nevýhod, určite je to obrovský počet žiakov v dvoch budovách pod jedným riaditeľstvom. Ten, kto bude riaditeľom takejto zlúčenej školy, nebude to mať určite jednoduché. Mňa mrzí aj to, že sa vytvorila takáto nepríjemná atmosféra a taktiež sa vytvárajú ďalšie zlé podmienky pre budúcnosť a perspektívu možnej spojenej školy. Ako sa ku mne dostalo, mnohí rodičia chcú z 5. ZŠ svoje deti odhlásiť a prihlásiť ich na inú školu. Je to podľa mňa taký „protipodnik“, nazval by som to tak. Je to robené ako keby naschvál, dať svoje dieťa na inú školu. Je to však na slobodnom rozhodnutí rodičov, kde dajú svoje dieťa, len treba zvážiť, či by práve toto pomohlo ich dieťaťu. Myslím si však, že práve naopak. Ale to by nepomohlo ani zamestnancom školy, ani škole samotnej.
Ďalšou nevýhodou by mohlo byť, držať dve školské jedálne, čo by bolo aj finančne neefektívne. Deti to majú v súčasnosti jednoduchšie, pretože je na každej škole školská jedáleň. Keby sa zrušila jedna z nich, jedna skupina detí by musela prekonať vzdialenosť asi 40-50 metrov, čo je mimochodom menšia vzdialenosť, ako je na 1. ZŠ, keď z prvej časti budovy musia deti prechádzať do školskej jedálne. Toto vidím, žeby to mohla byť nevýhoda.
Ak by sa však našli aj ďalšie nevýhody, verím, že by sme ich spoločným dialógom vedeli vyriešiť. Skôr si myslím, že takáto veľká škola by mohla byť veľmi zaujímavá z pohľadu rodičov, detí ale aj učiteľov, odbornosti vyučovania a vôbec celého výchovno-vzdelávacieho procesu. Boli by tu štyri telocvične, z jednej školskej jedálne by sa dala spraviť napríklad kultúrno - prednášková miestnosť, no všetko bude v rukách nového manažmentu, ktorý by mohol pracovať na tom, aby to bolo lepšie.
Nevýhodou tiež môže byť, že deti sú už zvyknuté, že chodia na jednu školu, takisto učitelia, majú k svojej škole určitý vzťah. Čiže pri zlúčení s inou školou to určite nebude jednoducché, pretože môžu nastať rôzne protichodné názory na určite témy. Opakujem sa však, že tie dôvody a fakty sú úplne jasne napísané v danom návrhu koncepcie.
Nemyslíte si, žeby medzi deťmi mohla nastať určitá nevraživosť, keďže tie zo 6. ZŠ by mohli určitým spôsobom podceňovať tie z 5. ZŠ?
Priznám sa, že mám z toho obavy. Mám z toho obavy najmä kvôli tomu, čo sa tu v poslednom čase udialo, najmä mesiac dozadu, keď sa objavila táto koncepcia. Presne to je to, o čom som už hovoril, že namiesto toho, aby sa o tom hovorilo úplne otvorene a našli sa veci, ktoré by nás spájali a nie rozdeľovali. Začal sa robiť presný opak a práve toto môže mať vplyv nielen na deti. Na internete sa už objavili rôzne obvinenia jedných a druhých skupín, ale aj medzi pedagogickým kolektívom. Nebude potom nič závideniahodné pre vedenie danej školy, ktoré bude musieť pracovať v takej atmosfére, v takom kolektíve, kde jedni budú ťahať niekde a druhí na druhú stranu. Rodičia sú informovaní, no nie tak, ako to naozaj celkom je. V tomto ja osobne vidím veľký problém. Takisto aj moji kolegovia na škole majú z tohto veľké obavy, tí sa vyjadrili v takom duchu, žeby boli najradšej, keby všetko ostalo tak, ako to je teraz.
Vy osobne sa prikláňate ku ktorej variante?
Prikláňam sa k rozumnému riešeniu. Ako riaditeľ chápem školy, ktorých sa to týka. Je to bolestivé, nie je to dobré, každý bol na niečo zvyknutý. Na druhej strane, keď sa na tento problém pozerám ako človek, ktorý do školstva trocha vidí, ako daňový poplatník a realista, peniaze nepustia. V Leviciach by mohlo byť aj 20 škôl, pokiaľ na to mesto bude mať peniaze. Opakujem, ak sa 30.1.2013 na Mestskom zastupiteľstve táto koncepcia neschváli, alebo sa stiahne z rokovania, nechcem byť zlým prorokom, ale o 3-4 roky tu bude táto téma opäť. Bohužiaľ, demografická krivka stále ukazuje pokles, aj keď sa veľký pokles zastavil, no aj napriek tomu je každý rok o 20-30 detí menej. Takýto stav ešte niekoľko rokov potrvá a vráti sa to. A netreba zabúdať, že v tomto priestore budú pravdepodobne štyri (!) susediace základné školy. A to môže byť problém.
Proti tejto koncepcii vznikla aj petícia občanov, ktorú podpísalo vyše 2000 občanov mesta. Čo si o tom myslíte?
Nič. Petícia ide mimo nás, ja som sa o nej dozvedel od kolegýň, ktoré bývajú na Rybníkoch a ktorým zazvonili deti a žiadali ich o podpis na podporu tejto petície. Mimochodom, petícia hovorí o tom, že podpisy by nemali zbierať osoby mladšie ako 16 rokov, čo neviem, či bolo v tomto prípade dodržané, ale ja sa k tejto petícii nevyjadrujem. Je to veľmi dobrá otázka ale na zlého adresáta. Myslím si, že sa túto otázku treba spýtať tých, ktorí ju organizujú. Hlavne by som chcel vedieť, čo tým sledovali, pretože tento aktuálny stav je ťažko udržateľný najmä, ako som spomínal, z finančných dôvodov.
Chceli by ste niečo týmto nespokojným občanom, rodičom, deťom a učiteľom odkázať?
Ja si myslím, že naša škola má dobré meno, máme dostatočný počet žiakov, škola je vynikajúco vybavená, manažment a celý pedagogický zbor dokázali, že vedie učiť a že sú na správnom mieste. V prípade, žeby Mestské zastupiteľstvo odsúhlasilo túto koncepciu, naozaj nám neostáva nič iné len to akceptovať, aj keď opakujem, že z našej strany nie sme za takéto riešenie, práve preto, že je vytvorená taká atmosféra, aká je. Ale ak by to nastalo, chcel by som rodičom odkázať, aby si v prvom rade podrobne prečítali tento návrh koncepcie a aby sa informovali, aký bude mať vplyv toto zlúčenie. Myslím si, že rodičov a ich deti sa toto zlúčenie dotkne najmenej a bude pre nich najmenej bolestivé. Počet detí, premiestňovanie a naplnenosť tried vôbec nehrozia. Chcem im tiež odkázať, aby z toho nemali vôbec žiadne obavy. Naša škola funguje vynikajúco, dosahujeme výsledky porovnateľné s hociktorými školami z regiónu a budeme sa snažiť spolupracovať s vedením a zamestnancami 5. ZŠ. Takisto to bolo aj na 3. ZŠ, z ktorej 65% detí prišlo do našej školy a bez nejakých väčších problémov skoro všetci u nás už skončili a sú teraz na stredných školách. Naozaj sme s tým nemali žiadne problémy, fungovalo to úplne bez problémov. Môžem povedať, že v prvej etape tejto koncepcie sa to dotklo aj nás. Mimochodom, možno rodičia a verejnosť o tom ani nevie, ale budova bývalej materskej školy na Pereckej 40, ktorú teraz mesto prenajalo, boli voľakedy naše priestory, v ktorých sme mali prvé dva ročníky. Bola to vynikajúca škola s vynikajúcim prostredím, mali sme tam vlastnú jedáleň, telocvičňu, vlastný dvor, čiže ideálne prostredie. Žiaľ, prevádzka tejto školy nás vychádzala na cca 33.000 EUR. Prišlo obdobie, keď počet našich detí klesol na taký počet, s ktorým sme tieto priestory už nemohli ďalej prevádzkovať. Aj keď to bolo ťažké, presunuli sme sa s 1. a 2. ročníkom do našej hlavnej budovy a musím podotknúť, že aj vtedy chceli rodičia spisovať petíciu, organizovať protestné zhromaždenie a ísť na Mestské zastupiteľstvo. My sme zorganizovali jedno stretnutie s rodičmi všetkých prvákov a druhákov, pozvali sme tam pána primátora, prednostu a vedúceho odboru školstva, na ktorom sa rodičom všetko vysvetlilo. I keď to síce všetci nepochopili, nakoniec sme to pokojne organizačne zvládli, prváci a druháci k nám prišli a sú tu už tretí rok. Fungujeme takto úplne bez problémov s tým, že sme ušetrili 33.000 EUR. Myslím si, že sme tento problém vyriešili presne tak, ako by sa dané problémy riešiť mali.
Prečítajte si aj rozhovor s pani riaditeľkou 5. ZŠ, Saratovská 43, Júliou Kotrusovou k návrhu koncepcie tu:
http://www.leviceonline.sk/ostatne/spolocnost-skolstvo/julia-kotrusova-riaditelka-5-zs-do-skoly-bol-vneseny-neklud-a-stres
zdroj: www.leviceonline.sk, fotografie: http://6zslevice.edupage.org



