STARÝ HRÁDOK 30. septembra 2025 – Nitriansky samosprávny kraj (NSK) otvoril pre verejnosť prvý z ôsmich rekonštruovaných mostov v Levickom okrese. Ako informuje hovorkyňa NSK Zuzana Vilčeková, nový most nahradil starý, motoristom umožňuje už aj obojsmernú premávku, je širší a v regióne pomôže lepšie zvládať nápor dopravy.

Viac ako polročná rekonštrukcia vyťaženého mosta nad potokom Podlužianka je na konci. Sfinalizovaná bola s mesačným predstihom. "Rozšírenie mosta bolo navrhnuté tak, aby komunikácia spĺňala potrebné parametre. Zhotoviteľ v rámci prestavby vybudoval nové plošné základy a betónové opory. Na tie osadil nosníky s rímsami ukončené novým asfaltovým povrchom, vrátane zvodidiel a trvalého dopravného značenia. Úpravou prešlo aj koryto potoka v tesnej blízkosti nového mostného objektu," priblížila Vilčeková.
Most spĺňa najmodernejšie technické normy. "Pri práci sme využili materiály a technológie, ktoré predĺžia životnosť konštrukcie. Sme radi, že sme mohli prispieť k vyriešeniu kritického miesta v dopravnej sieti Levického regiónu," zhrnul stavbyvedúci Michal Paškaj zo spoločnosti Stanter.
Pozrite si tiež:
- V obci Uhliská zbúrajú 93-ročný most, nahradia ho novým
- Starý most v mestskej časti Šiah Tešmák nahradia novým, aktuálne je jeho technický stav hodnotený ako veľmi zlý
- Medzi Novou Dedinou a Devičanmi zrekonštruujú most, od 13. augusta bude uzavretý jeden jazdný pruh
- Začína sa rekonštrukcia 125-ročného mosta medzi Bátovcami a Bohunicami, doprava bude obmedzená len čiastočne
- Prestavby sa dočká aj 64-ročný most na okraji obce Horný Pial, jeho stav je veľmi zlý
- Most nad riekou Hron v Jure nad Hronom zdemolujú, oprava už nie je možná

Celá prestavba začala ešte v marci 2025, kedy zhotoviteľ stavebných prác kompletne odstránil pôvodné 77-ročné premostenie. Demontoval zábradlia, zvodidlá a odfrézoval asfalt. Následne pôvodný mostný objekt úplne zbúral, keďže Nitrianska župa pri poslednej prehliadke vyhodnotila jeho stav stupňom V. - zlý. "Odborníci vtedy zistili rozpad betónu na okrajoch a v oblasti, kde vozovka klesá - pred a za mostom. Nespĺňal tak podmienky premostenia na ceste tretej triedy," informoval Matej Takáč z Odboru dopravy a pozemných komunikácií Úradu NSK. Rekonštrukcia bola nutná aj z dôvodu zaťažiteľnosti a rozšírenia mosta, vrátane rozšírenia priľahlého úseku cesty. Zvýšila sa tak bezpečnosť i plynulosť cestnej premávky. Vynovený most na ceste III/1543 je dôležitý aj z hľadiska každodenného života ľudí žijúcich v jeho bezprostrednom okolí. "Na základe výsledkov sčítania dopravy prešlo pred rekonštrukciou daným úsekom za 24 hodín 409 nákladných vozidiel a autobusov, 3208 osobných áut a 15 motocyklov. Bolo treba urýchlene konať. Most nebol v najlepšej kondícii a nám ide nielen o plynulosť dopravy, ale aj bezpečnosť našich obyvateľov a ich komfort pri dochádzaní za prácou, vzdelaním či rodinou," dodal župan Branislav Becík.

Za prestavbu mosta zaplatil NSK viac ako 600-tisíc eur. Jeho modernizácia však bude vo väčšej miere refinancovaná z európskych zdrojov. "Prestavbou mosta v Starom Hrádku to ani zďaleka nekončí, pokračuje sa v rekonštrukciách ďalších mostov naprieč celým krajom. Ešte tento rok by sme chceli dokončiť ďalších päť nových mostov – v Malých Ripňanoch, Hornom Piali, Bohuniciach, Tešmáku a v Hajnej Novej Vsi," uzavrel Becík.
Za posledné tri roky NSK aj za pomoci Regionálnej správy a údržby ciest Nitra zrekonštruoval a opravil už 69 mostov. Do konca roka 2026 by malo byť v celom kraji zmodernizovaných spolu až 107 mostov na cestách II. a III. triedy, ktoré sú v správe Nitrianskej župy.


zdroj a foto: NSK
KVALITNÝ NÁBYTOK, SVETLÁ A SVIETIDLÁ, ZNAČKOVÝ ALKOHOL, KÁVA - NÓRSKA KOZMETIKA - PRE DOSPELÝCH - ŠPORT A VÝŽIVOVÉ DOPLNKY - ŠKOLSKÉ POTREBY - ŠPERKY - ZĽAVY A AKCIE


