BRATISLAVA / LEVICE 13. apríla 2019 - V bratislavskej hale Centra vedy Aurélium sa konal 3. ročník slovenského kola medzinárodných pretekov vodíkových RC áut pre stredné školy. Podujatia, ktoré sa konalo v dňoch 9. a 10. apríla 2019, sa zúčastnil aj tím zo Strednej priemyselnej školy strojníckej a elektrotechnickej (SPŠSE) v Leviciach.
Sily si na pretekoch dokopy zmeralo desať tímov z celého Slovenska. Na trati sa pretekalo až šesť hodín, diaľkovo ovládané autíčka majú hybridný pohon. Celý hnací systém je poháňaný elektromotorom z batérie, ktorý je doplnený o ďalší
pohon - vodík. Ten sa nespaľuje, ale využíva sa tak, že cez palivový článok sa vytvára elektrická energia. Elektromobil má väčší dojazd ako štandardné elektrické auto. Všetky tímy prišli na súťaž s rôznymi konštrukciami podvozku a pohonu áut podľa zadaných parametrov a pravidiel súťaže. Žiaci levického tímu s názvom Strojmele musel nielen spolupracovať, ale aj taktizovať a premýšľať, ako predĺžiť výkonnosť a spoľahlivosť autíčka.
V prvý deň súťaže sa konali kvalifikačné jazdy. Kvalifikačná párminútovka chlapcov umiestnila na štvrtú pozíciou poleposition. Jeden súper však do levického autíčka nechtiac narazil a poškodil pravé vrchné aj spodné rameno prednej nápravy. V súťažnom tíme najprv zavládlo zdesenie, smútok a hnev, o pol sekundy adrenalín, brainstorming, štart do práce, nápady energia a stres. Technické riešenia v časovej tiesni, priam v strese sa len tak sypali. Odchod poslov do modelárskeho obchodu, hľadanie plastov vo vyradených kopírkach, nákup mosadzného plechu, epoxidu, lupienkovej pílky a práca na oprave, veď pretekať predsa veľmi chceli.
"Chlapci sú úplne úžasní, toľko elánu, optimizmu, obetovania sa, to som nevidel ani v ruských filmoch z 50-tych rokov. Chlapci sú šikovní, múdri, usilovní a hlavne zruční a vynaliezaví, to nie je tvrdenie autora článku, to je jednoducho fakt," povedal riaditeľ SPŠSE Roman Karaffa.
Druhý deň začal pretekársky maratón. Tím Strojmele striedal dvoch vodičov, ostatní členovia tímu v boxoch vymieňali kolesá, opravovali poškodenú karosériu a vymieňali batérie a vodíkové články. Umiestnili sa na piatom mieste v celkovom poradí, na čo bolo potrebné absolvovať až 824 kôl. Rovnaké umiestnenie dosiahli aj v minulom ročníku súťaže, kedy mal tím SPŠSE v Leviciach najazdených okolo 600 kôl. Maratón podvečer skončil.
Pri vyhlasovaní výsledkov súťaže sa žiacky tím tešil z najvyššieho ocenenia. Ich súťažný špeciál získal medailu za inovácie v konštrukcii. Okrem technického myslenia dizajnérov tímu pomohla finačne i technicky firma Hörnlein Šahy. Na základe
výkresovej dokumentácie v podniku vyrobili hliníkové diely pohonného ústrojenstva.
"Preteky H2AC boli veľkým zážitkom, ale aj riadnou drinou," ukončil Karaffa.
zdroj a fotografie: Roman Karaffa, SPŠSE Levice
POZRITE SI TIEŽ: