Projekt My nie sme zlí s úspechom

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

LEVICE 13. júla 2012 - V každej triede sú žiaci vynikajúci, priemerní a „slabí“ či „problémoví“. Všetci túžia po úspechu, ocenení a uznaní. Ale žiacke knižky niektorých žiakov sú plné poznámok.

Nadácia „Socia – nadácia na podporu sociálnych zmien“ a jej program „Šanca pre deti“ pomáha základným školám zvýšiť kvalitu vzdelávania integrovaných žiakov v prostredí bežnej školy.

Projekt My nie sme zlí na Základnej škole, Školská ulica 14 v Leviciach s úspechom

V školskom roku 2011/2012 bol na Základnej škole, Školská ulica 14 v Leviciach, realizovaný projekt „My nie sme zlí“ zameraný na zvýšenie kvality vzdelávania žiakov s poruchami správania na bežných základných školách. Poruchy správania z pedagogického hľadiska chápeme ako široké spektrum neprispôsobivého správania, pričom žiak je imúnny voči bežnému výchovnému pôsobeniu.  

Vďaka grantu z Charitatívneho fondu LION nadácie SOCIA, škola získala odbornú literatúru, bol zriadený relaxačný kútik a veľkým prínosom bola hlavne asistentka učiteľa pre žiakov prvého stupňa.

Projekt My nie sme zlí na Základnej škole, Školská ulica 14 v Leviciach s úspechom

Asistentka učiteľa bola denne prítomná na vyučovaní, pomáhala zvládať, ale hlavne predchádzať záťažovým situáciám. V situáciách, keď žiak nedokázal ovládať svoje správanie, ignoroval pokyny učiteľa, narúšal vyučovanie a ohrozoval bezpečnosť detí aj učiteľa, pracovala asistentka učiteľa so žiakom individuálne. Na tieto účely bol v učebni špeciálneho pedagóga vytvorený relaxačný kútik.

Formou ankety sme zistili názory žiakov na prítomnosť asistenta učiteľa na vyučovaní.


Z odpovedí vyberáme:
- aspoň nerobí všelijaké zvuky a neruší nás pri práci, môžem sa sústrediť na učivo;
- stihol som urobiť viac a nemal som potom veľa domácich úloh;
- viem sa viac sústrediť;
- prospieva to aj pani učiteľke, viac sa nám venuje;
- pani učiteľka nemá toľko starostí s našim spolužiakom;
- asistentka upokojuje nášho spolužiaka;
- spolužiak je pokojnejší a nebehá po triede;
- pani učiteľka nemusí stále upozorňovať nášho spolužiaka.

Projekt My nie sme zlí na Základnej škole, Školská ulica 14 v Leviciach s úspechom

Rodičia ocenili prítomnosť asistentky učiteľa na vyučovaní, nakoľko boli denne písomnou formou informovaní o priebehu vyučovania a správaní svojich detí, čo následne mohli konzultovať s odborníkom.

Ak sú deti prijímané negatívne, postupne si vytvoria negatívny obraz o sebe, ktorý môže pretrvať až do dospelosti. Dieťa by nemalo byť trestané za to, čo neurobilo vedome zle, alebo za to čo nedokáže ovplyvniť. Namiesto toho je potrebné dieťa povzbudiť, učiť ho porozumieť sebe samému, aby tak vedelo ovplyvniť svoje správanie. Učiť ostatné deti v triede, pochopiť a prijať takéto dieťa. Potrebný je pozitívny a ústretový prístup k dieťaťu a namiesto neustáleho pripomínania chýb a nedostatkov, radšej posilniť sebavedomie a jeho dôveru vo vlastné sily.

zdroj a fotografie: Mgr. Marica Chamulová