09182024str

PR články, komerčné, Levice

Čo je to User Experience?

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Ako sa človek cíti pri používaní produktu alebo služby. Disciplína UX robí digitálne zážitky efektívnymi, účinnými a niekedy aj zábavnými. Vo svete digitálneho marketingu je UX často spojené s optimalizáciou užívateľského rozhrania (UI) na webovej stránke. Napríklad, e-commerce spoločnosti chcú vedieť o zážitkoch pri prehliadaní a nákupe na svojich webových stránkach.

Čo je to User Experience?

Čo je UX?

Užívateľský zážitok (UX) sú kolektívne pocity a dojmy, ktoré ľudia získavajú pri digitálnej interakcii s vašou spoločnosťou a jej produktmi a službami. Tieto pocity môžu byť pozitívne, negatívne alebo neutrálne. UX naberá na dôležitosti pre firmy, pričom 29% ho považuje za svoj hlavný odlišovací prvok značky a 1 z 3 plánuje vylepšiť UX v roku 2020. Firma, digitálna agentúra, ktorá ponúka online služby, by mala mať v ponuke práve spomenutú disciplínu UX.

Niektoré veci, ktoré ovplyvňujú UX, sú:

  • Ako ľudia objavia vašu spoločnosť, produkt alebo službu
  • Aké kroky musia podniknúť, aby mohli interagovať s vašou spoločnosťou alebo ponukami
  • Ako dlho im trvá nájsť to, čo potrebujú
  • Ako užitočná a hodnotná je ich interakcia
  • Myšlienky a pocity, ktoré majú počas interakcie
  • Ich pocity o celkovom zážitku

Najlepším dôvodom, prečo pochopiť UX vašich zákazníkov, je urobiť im podnikanie s vami čo najjednoduchším. Ak majú dobrý zážitok s vašou značkou, je pravdepodobnejšie, že sa stanú opakovanými zákazníkmi a šíria informácie o vašom podnikaní medzi ostatnými. Zlý zážitok ich môže viesť k tomu, aby obchodovali inde.

Čo je UI?

Užívateľské rozhranie (UI) je kolektívny názov pre stránky, tlačidlá, ikony, zvuky a ďalšie prvky, ktoré pomáhajú ľuďom digitálne interagovať s vašou spoločnosťou. Pretože ľudia používajú rôzne kanály na nájdenie vašej spoločnosti - od webových stránok a mobilných aplikácií až po smart hodinky a domáce zariadenia - skúsenosť, ktorú majú, musí byť dobrá bez ohľadu na to, ako sa s vami spoja.

Dobré UI funguje pre každého, bez ohľadu na vek, technické skúsenosti alebo pozadie. To zahŕňa ľudí, ktorí majú obmedzenia v spracovaní informácií. Napríklad, niekto so stratou sluchu alebo zhoršeným zrakom by mal byť schopný získať potrebné informácie. Preto dizajnéri UI zohľadňujú prístupnosť pri svojej práci. Napríklad, môžu použiť červený okraj aj ikonu na označenie neúplných polí v formulári. Týmto spôsobom môže niekto, kto je farboslepý, použiť ikonu na lokalizáciu chyby. Ďalšou výhodou dizajnu s ohľadom na prístupnosť je, že často vedie k vytvoreniu niečoho, čo je atraktívnejšie pre všetkých.

UI naberá na dôležitosti, pretože sme v každodennom živote stále viac závislí na technológii. Keď je UI dobre navrhnuté, užívatelia si ani neuvedomujú, že existuje. Keď je navrhnuté zle, všimnú si to a môžu sa rozhodnúť vyhnúť sa vašej firme v budúcnosti.

Čo je to User Experience?

Rozdiely medzi UX a UI

Je bežné, že ľudia si pletú UX a UI. Aby sme to objasnili, poďme hovoriť o obľúbenej téme mnohých ľudí: jedle.

Predstavte si, že vám práve naservírovali tanier studených špagiet bez omáčky. Ešte horšie, dostali ste ho bez vidličky. Zlý UX, však? Veľká časť dôvodu je zlý UI. Nikto nevenoval pozornosť chuti, vôni, teplote vášho jedla ani tomu, ako ľahko sa vám bude jesť. Všetky tieto veci sú ovládané UI. Ale UX je tiež ovplyvnené vecami, ktoré nemajú nič spoločné s UI. Napríklad, ak nenávidíte cestoviny, budete mať zlý UX s týmto jedlom bez ohľadu na to, ako chutí a vonia.

Čo z toho vyplýva? Je takmer nemožné dodať skvelý UX, ak máte slabý UI. Preto UX a UI dizajnéri úzko spolupracujú, aby zabezpečili, že koncoví užívatelia budú mať skvelý zážitok. Aby bolo ľuďom ľahké spoznať vašu spoločnosť, jednoduché UI rozhodnutia, ako je farba tlačidiel CTA na vašej webovej stránke a ich umiestnenie na stránke, môžu mať veľký vplyv na UX vašich zákazníkov.

Ľudia, ktorí vytvárajú skvelé užívateľské rozhrania, myslia na veci ako:

  • Zabezpečiť, aby všetko bolo ľahko prístupné
  • Urobiť jasné, ktoré informácie sú pre užívateľov najdôležitejšie
  • Konzistentne používať prvky ako navigáciu, farby, fonty a ďalšie dizajnové prvky
  • Zabezpečiť, aby všetko správne fungovalo na rôznych zariadeniach a operačných systémoch
  • Ukázať užívateľom, že ich akcie sú rozpoznané, napríklad zmenou farby tlačidla, keď naň kliknú

Ľudia, ktorí vytvárajú skvelé užívateľské zážitky, sa tiež starajú o všetky tieto veci, ale ich zameranie je širšie. Ich prioritou je definovať zážitky, ktoré chcú, aby užívatelia mali, a zabezpečiť, aby konečný produkt tieto zážitky priniesol. Na dosiahnutie tohto cieľa môžu vytvoriť drôtený model alebo mapu stránok pre UI dizajnéra, aby sa pri rozhodovaní o farbách, fontoch a ďalších dizajnových prvkoch držal týchto pokynov.

UX dizajnéri venujú pozornosť veciam ako:

  • Ujasnenie toho, čo by mali užívatelia byť schopní robiť
  • Definovanie procesov od začiatku do konca
  • Rozhodovanie o tom, čo musí byť zahrnuté v UI
  • Zabezpečenie, aby všetko malo logický tok
  • Štúdium užívateľského zážitku prostredníctvom praktického výskumu
  • Riešenie konkrétnych problémov užívateľov
  • Potvrdenie, že konečný produkt presne a pozitívne odráža značku

Ako testovať UX a UI

Neexistuje lepší spôsob, ako zistiť viac o skúsenostiach ľudí s vašou spoločnosťou, než otestovať váš UX a UI so skutočnými užívateľmi. Toto vám pomôže pochopiť ich očakávania a zistiť, či ich napĺňate. Tiež odhalí, či rozhodnutia, ktoré ste urobili ohľadom dizajnu a funkčnosti, fungujú v reálnom svete. Ak chcete začať, postupujte podľa týchto krokov:

  1. Stanovte cieľ pre UX a UI, ktoré testujete. Snažíte sa prilákať odberateľov do vášho e-newslettera? Pracujete na znížení počtu opustených nákupných košíkov na vašej stránke? Vedzte, aký je váš počiatočný bod, aby ste mohli presne určiť a uprednostniť zlepšenia.
  1. Získajte tím testerov. Zvlášť si všimnite slovo "tím." Hľadajte ľudí s rôznymi úrovňami oboznámenia s tým, čo testujete, aby ste získali rôzne pohľady. Ideálne je získať ľudí z vašej cieľovej skupiny, ktorí nie sú oboznámení s funkciami alebo stránkami, ktoré chcete testovať.
  1. Vykonajte A/B testy s použitím existujúceho dizajnu a jeho revízie, ktorú považujete za lepšiu (alebo proti dvom pôvodným dizajnom, ak zavádzate novú funkciu).
  1. Počas testu zhromažďujte čo najviac typov poznatkov a údajov. Napríklad, pozorujte, použite stopky na meranie času potrebného na vykonanie jednotlivých akcií a požiadajte účastníkov o rozhovor alebo dotazník po skončení testu.
  1. Analyzujte informácie, ktoré zhromaždíte, a opakujte tieto kroky, kým nebudete mať jasnú predstavu o tom, ktoré UI vám pomáha poskytovať najlepší UX.

Keď si plánujete testovanie, majte na pamäti, že väčšina ľudí dnes pristupuje k informáciám pomocou viacerých zariadení. Napríklad, môžu skúmať vašu firmu zo svojho stolného počítača v práci a potom si vyhľadať vašu polohu na svojom mobilnom telefóne. Môže byť užitočné vedieť, čo ľudia používajú na prístup na vašu stránku, aby ste zistili, koľko a aký druh testovania musíte vykonať. Ak získavate 75 % návštev z mobilných zariadení, má zmysel robiť viac testovania mobilnej verzie vašej stránky než verzie pre stolné počítače.

Taktiež nemusíte čakať, kým budete mať konečný produkt, aby ste mohli začať testovanie. Získavanie spätnej väzby na základné prototypy počas cesty vám môže pomôcť dosiahnuť ešte lepší dizajn.

Ako zistiť, či máte dobrý UX/UI

Znaky úspechu z užívateľského testovania zahŕňajú:

  • Účastníci vykonali akcie tak, ako ste očakávali, v čase, ktorý ste predpokladali.
  • Všimli si informácie, ktoré ste chceli, aby videli – najpravdepodobnejšie vaše výhody a výzvy k akcii (CTA).
  • Považovali informácie za hodnotné.
  • Páčil sa im vzhľad a pocit z vášho dizajnu.
  • Pochopili, čo musia urobiť, aby pokračovali ďalej.
  • Všetky vaše odkazy fungovali a poskytovali správne informácie.
  • Vaše stránky sa zobrazovali podľa očakávaní na stolných počítačoch aj mobilných zariadeniach.
  • Stránky sa načítavali rýchlo a bez chýb.

Zhodnoťte svoj UX a UI už dnes

Je jasné, že UX a UI nie sú len o výbere správnych slov a farieb. Splnenie – alebo ešte lepšie, prekročenie – očakávaní ľudí týkajúcich sa UX a UI môže zvýšiť lojalitu zákazníkov a váš zisk.

Tieto stránky používajú súbory cookies.

Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s tým, že ich môžeme používať.

Dobre