04242024str

PR články, komerčné, Levice

Ako rozpoznať opotrebovanie spojky na vašom aute?

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Spojka je strašiakom mnohých začínajúcich vodičov. Práve práca s ňou je dôležitá pre plynulé rozbiehanie a jazdu. Keď to však človek dostane „do nohy“, nemá so spojkou problém. Teda až pokiaľ sa na jeho aute nezačne prejavovať jej opotrebovanie.

Ako rozpoznať opotrebovanie spojky na vašom aute?

Zdá sa vám pedál tvrdší? Môže to byť predzvesť konca spojky

Väčšina trecích spojok v automobiloch s manuálnou prevodovkou je suchých, jednokotúčových. Skladajú sa z troch častí: zotrvačníka, prítlačného kotúča a medzi nimi sa ešte nachádza lamela. Práve lamela býva najviac namáhanou súčasťou spojky, ale aj tá by mala vydržať minimálne 100 000 km.

Ako však rozpoznať, že sa blíži koniec životnosti vašej spojky? Bohužiaľ, veľmi ťažko. Jediným sprievodným znakom môže byť, že spojkový pedál sa bude zdať trochu tvrdší a pre prácu s ním budete potrebovať o trochu viac sily. Samozrejme, keď už je spojka opotrebovaná, zvyčajne sa objavia aj ďalšie prejavy.

Ďalšie prejavy prídu až pri výraznejšom poškodení

Keď už spojka „dochádza“, začne prekĺzavať. Pri prudšom pridaní plynu sa síce zvýšia otáčky motora a celkom razantne, ale na zrýchlení automobilu sa to neprejaví. Jazdiť s takto preklzujúcou spojkou by ste rozhodne nemali.

Zvyšuje sa totižto teplota spojky nad mieru, na ktorú je stavaná, čo môže viesť k nezvratnému poškodeniu zotrvačníka a prítlačného kotúča. Vypínacie ložisko taktiež nie je chránené od opotrebovania. V prípade, že už bude v zlom stave, pridá sa k prejavom aj „neprirodzený“ zvuk a niekedy aj vibrácie pedálu.

Ako predĺžiť životnosť spojky? Existuje jedno dôležité pravidlo: nohu z pedálu dolu! To znamená, že vždy preradiť rýchlo (ale citlivo) a potom nohu preč. Množstvo vodičov totižto používa spojkový pedál ako „podnožku“ s tým, že veď oni ju nestláčajú. To je však veľký omyl! Aj jemné stlačenia pedálu (napríklad kvôli nerovnostiam na cestách) spôsobujú sporadické zaťaženie vypínacieho ložiska a prekĺzavanie lamely, čo zvyšuje trenie a teplotu v spojkovom ústrojenstve. A zbytočne.

Zdroj obrázka: Autor: Nata Studio / Shutterstock.com

Tieto stránky používajú súbory cookies.

Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s tým, že ich môžeme používať.

Dobre