08082022pon

PR články, komerčné, Levice

Máte nadváhu či obezitu? Skroťte svoje BMI so zdravším jedálničkom

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

V posledných rokoch pribúda stále viac a viac štatistík a prieskumov, ktoré jasne preukazujú, že nadváha alebo až obezita patria medzi najrýchlejšie sa rozvíjajúce zdravotné problémy nielen vo svete, ale aj u nás. Hoci o zdravotných rizikách spojených s týmto neduhom vieme takmer všetci, len málokto sa s ním chce popasovať. Ako na to?

Máte nadváhu či obezitu? Skroťte svoje BMI so zdravším jedálničkom

Ako zistíte, že trpíte nadváhou či obezitou?

Najdôležitejšie je začať. Uvedomiť si, že máte problém a potom ho začať riešiť. Ako prvé si je vhodné určiť, ako na tom v skutočnosti s nadmernou hmotnosťou ste. Poznáme dve základné delenia nadmernej hmotnosti a to nadváhu alebo obezitu.

Kým nadváha začína naznačovať problém, pri obezite už treba byť omnoho viac ostražitejší. Aby ste vedeli v ktorej kategórii sa nachádzate, je si potrebné určiť tzv. BMI index. Jeho výpočet je pomerne jednoduchý a máte ho spravený za pár sekúnd. Rovnica znie: BMI= m/h² kde „m“ znamená telesná hmotnosť v kilogramoch a „h“ vaša výška v metroch.

Ak máte BMI hodnotu 18,5 až 24,99, je vaša váha v poriadku. Od čísla 25 do 29,99 hovoríme o nadváhe. Hodnoty medzi 30 a 34,99 už znamenajú obezitu prvého stupňa. BMI index 35 až 39,99 signalizuje obezitu druhého stupňa. Všetky vyššie čísla určujú tretí stupeň obezity.

BMI index telesnej hmotnosti nie je síce úplne presný a jeho výpočet môžu ovplyvňovať niektoré okolnosti, no na základné a rýchle zorientovanie sa úplne postačuje.

BMI môže byť pre niekoho dokonca aj motivácia. Ak sa pohybujete na hranici medzi dvoma stupňami, potom máte o niečo vyššiu snahu zhodiť nejaké to kilečko navyše. Určite je príjemnejšie, ak si poviete, že vaša váha znamená nie tretí, ale len druhý stupeň obezity. O rozdiele medzi prvým stupňom obezity a nadváhou ani netreba hovoriť.

Kľúčom k úspechu je stravovanie

Úroveň svojej hmotnosti si dokážete pomocou BMI indexu určiť pomerne jednoducho, ale realizácia jeho znižovania je už niečo úplne iné.

Hoci sa veľa rozpráva o cvičení a pohybe, kľúčom k vašej nižšej hmotnosti je predovšetkým správne stravovanie. Podľa odborníkov tvorí až 80 % úspechu, zvyšných 20 % ostáva na telesné aktivity, ktoré však rozhodne netreba zanedbávať.

Existuje veľa spôsobov, ako si upraviť stravu. Od najjednoduchších, ako je vyradenie bieleho pečiva a cukru zo stravy, až po prísne predpísané jedálničky. Pri ich tvorbe vám odporúčame obrátiť sa na odborníka. Väčšinou ho nájdete v najbližšom fitnescentre alebo skúste pohľadať v niektorom zo špecializovaných zoznamov odborníkov na stravovanie.

Existuje viacero druhov jedálničkov, pričom poznáme aj vegetariánske. Ich súčasťou môže byť aj tempeh, ktorý je náhradou mäsa. Ak s ním nemáte skúsenosti, nevadí. Dajte na rady odborníka alebo si niektorý z množstva receptov skúste nájsť sami.

Dôležitou časťou správneho stravovania je tiež úprava pitného režimu. Určite by ste mali vyradiť sladké malinovky, či rôzne „umelé“ nápoje. Najlepšou tekutinou je voda, tú možno doplniť o nesladený čaj. Nezabudnite však na ich primerané množstvo. Cestou k zníženiu hmotnosti je tiež vylúčenie akéhokoľvek alkoholu, vrátane piva a vína.

Nezabudnite ani na pohyb, oddych a spánok

Znižovanie hmotnosti je o celkovom nastavení symbiózy tela a duše. Skúste sa zamyslieť nad tým, či sa naozaj musíte toľko namáhať a stresovať. Ak dokážete zmeniť svoj životný štýl, výsledok sa odzrkadlí nielen na nižšej hmotnosti, ale aj na vašej pohode.

Naučte sa oddychovať. To že si oddýchnete aspoň na pár minút neznamená lenivosť, práve naopak. Pravidelný oddych sa prejaví celkovo na lepšej mentálnej kondícii.

Ďalšou súčasťou zmeny životného štýlu s cieľom schudnúť je spánok. Je známe, že kvalitný spánok je tiež dôležitý a je predsa lepšie vstávať vyspatý do ružova, ako sa budiť s kruhmi pod očami. Telo nie je v strese, je oddýchnuté a metabolizmus dokáže spaľovať prijaté kalórie. Bez spánku nebudete mať ani dostatok síl na pohyb počas dňa.

Schudnúť sa dá nielen úpravou stravy, ale aj fyzickou aktivitou. Dôležité je mať pravidelný a čo najviac prirodzený pohyb, ideálne vo forme chôdze. Doplniť ho môžete o nejaký šport, ktorý vám pomôže ku kondícii a rovnako tak aj k psychickej pohode.

Nezanedbateľným benefitom športu je tiež tvarovanie postavy a to ani nemusíte hneď chodiť do fitka. Často na tú najdôležitejšiu úpravu postavy stačia beh, bicyklovanie, plávanie, ale napríklad aj tanec alebo bojové športy. Ak už budete chcieť chodiť do fitka, zamerajte sa na komplexné precvičenie čo najväčšieho množstva svalových partií.

Zdroj obrázku: VGstockstudio / Shutterstock.com

Tieto stránky používajú súbory cookies.

Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s tým, že ich môžeme používať.

Dobre