Unikátna výstava železničných modelov vo fotografiách

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

LEVICE 23. mája 2012 - Na levickej železničnej stanici bol počas minulého týždňa pristavený unikátny pojazdný vagón, ktorý vo svojich priestoroch skrýval výstavu železničných modelov s najväčším modelovým koľajiskom na Slovensku. Klub železničných modelárov a priateľov železníc z Komárna v spolupráci s Tekovským múzeom v Leviciach výnimočnú výstavu, ktorá bola súčasťou podujatia Týždeň v múzeu a Noc múzeí a galérií 2012, zorganizoval v dňoch 17.-20. mája 2012.

Unikátna výstava železničných modelov vo fotografiách

Výstava sa nachádza v 50-ročnom vagóne, ktorý modelári získali od železníc. Tí si vagón upravili na svoj vkus, s ktorým cestujú po celom Slovensku ako i Európe.

Koľajnice, ktoré sú zmenšené v mierke 1:120, majú celkovú dĺžku 250 m a dominantou je znázornenie Slovenského raja a Telgártskeho viaduktu. Na zhotovení celého modelu koľajiska pracovali modelári vyše 60 000 hodín a ceny jednotlivých modelov – rušníkov sa pohybujú od 50 do 2 000 EUR. Zaujímavosťou je, že modelári pripravujú pre modely osvetlenie ale aj zabezpečovacie zariadenie, aby sa vláčiky nemohli zraziť.

Unikátna výstava železničných modelov vo fotografiách

Výstava sa nachádza v tomto 50-ročnom vagóne.

Na výstave sme oslovili nadšeného modelára a súčasne profesionálneho rušňovodiča Petra Klimčíka, ktorý modely zhotovuje už 12 rokov. „Koľajisko, nachádzajúce sa v starom poštovom vozni, je najväčšie múzeové koľajisko na Slovensku. Je na ňom zobrazený prierez Slovenskom, jeho kraje aj so železnicami. Obzvlášť časť stredného Slovenska – Slovenský raj a vysokohorský terén okolo Popradu aj s tunelmi. Väčšina stavieb na koľajisku sú stavby zrealizované podľa skutočnosti, dominantou je zobrazenie Telgártskeho viaduktu,“ so záujmom predstavil výstavu nadšený modelár.

„Modelové koľajisko sme začali stavať už ako deti, keď mal každý z nás doma nejaký model. Postupne ako sme dospievali, chceli sme viac a viac modelov. Koncom 90-tych rokov, keď sa rušili kluby, bolo jedinou šancou získať nejaký vagón, ktorý bol určený na vyradenie. V tej dobe ich bolo totiž dostatok. Tento vagón bol prakticky zachránený pred horákom autogénu, keďže mal byť zošrotovaný. Vďaka pochopeniu vtedajšieho vedenia železníc nám bol tento vagón daný do prenájmu, aby sme sa mohli venovať tomuto nášmu koníčku. Koľajisko je dlhé 14 metrov a široké 1,7 metra. Na koľajisku je uložených 250 metrov koľají, okolo 100 výhybiek a 100 návestí. Momentálne je na ňom v striedavej prevádzke 35 súprav - vláčikov. Okrem toho máme ďalšie desiatky rušňov a vagónov schovaných v skriniach a podľa potreby ich meníme,“ vysvetľuje Peter Klimčík.

Unikátna výstava železničných modelov vo fotografiách

Nadšený modelár a profesionálny rušňovodič Peter Klimčík nám ochotne porozprával rôzne zaujímavosti o modeloch a koľajisku.

„Všetky modely sú hradené z vlastných zdrojov, pričom veľká časť z nich sú modely vlastnej stavby, prípadne prestavované firemné modely. Návštevníci nám tiež zvyknú dobrovoľne prispievať, alebo občas spravíme symbolické vstupné. Získané peniaze následne používame na prevádzku a údržbu modelov,“ opisuje ekonomické pozadie výstavy profesionálny rušňovodič.

„Väčšina vagónov je z plastu, niektoré modely sú však postavené z kovu, príp. z leptaného kovu, takisto z mosadzného, alebo medeného plechu, dokonca i z papiera. Materiál je zabezpečovaný formou „čo dom dal“, vždy sa však snažíme skúšať, z akého ďalšieho materiálu by sa ešte modely dali vyrobiť. Máme však rokmi osvedčené metódy a materiály, ktoré používame najčastejšie,“ predstavil metódy realizácie modelov Peter Klimčík.

„Každý si vytvára svoj model na základe toho, ako mu je blízky k srdcu, alebo či je niektorý model niečím zvláštny, atraktívny. Na ich výrobu si väčšinou zoženieme výrobnú dokumentáciu a nákresy, nechýba ani priame premeriavanie originálnych vagónov. Takéto postupy musia byť, pretože niektoré rušne sú po mnohých rokoch prevádzky opotrebované a ich tvar sa trochu mení. Kvôli opotrebovaniu výkres nemusí byť dokonalý, preto si väčšinou chodíme zdokumentovať originálne vagóny ich premeriavaním a fotením,“ vysvetľuje vystavovateľ.

„Práca s týmito modelmi je náročná, pretože spája kombináciu hodinárskej práce, kovoobrábačstva, odlievania a mnohých iných. Každá súčiastka sa robí iným spôsobom, modelár teda potrebuje ovládať rôzne metódy a praktiky,“ ukončil Peter Klimčík.

Z výstavy sme pripravili fotoreportáž, všetky naše fotografie si môžete pozrieť vo fotogalérií.

zdroj a fotografie: www.leviceonline.sk